WIADOMOŚCI

Horner: im szybciej pozbędziemy się obecnych silników, tym lepiej
Horner: im szybciej pozbędziemy się obecnych silników, tym lepiej
Szef zespołu Red Bulla, Christian Horner przyznaje, że im wcześniej Formuła 1 pozbędzie się obecnych silników V6 turbo tym lepiej.
baner_rbr_v3.jpg
W poniedziałek w Paryżu ma dojść do kluczowego spotkania producentów jednostek napędowych, podczas którego przedstawiony zostanie przez FIA i Formułę 1 szkic przepisów silnikowych na sezon 2021 i kolejne, ale w padoku mówi się, że wdrożenie nowych jednostek mogłoby nastąpić jeszcze przed tą datą.

"Chciałbym, aby nowe silniki pojawiły się w przyszłym roku" mówił Horner. "Dla mnie obecne silniki nie wniosły nic do F1 poza tym, że jej zaszkodziły. Nie wniosły nic do tego sportu."

"Wraz z nimi zniknął dźwięk oraz pasja, a wzrósł stopień skomplikowania systemów. To tak jakbyśmy wyjęli technologię z samochodu drogowego; w zasadzie w niektórych przypadkach to wszystko brzmi tak jakbyśmy wprowadzali silniki diesle'a."

"Nie potrafię znaleźć nic pozytywnego do czego przyczyniła się obecna technologia. Im szybciej się jej pozbędziemy, tym lepiej."

Problemem są jednak zobowiązania kontraktowe jakie FIA zawarła z producentami, zobowiązując się do zamrożenia technologii V6 turbo właśnie do sezonu 2020 włącznie.

"Niestety mamy umowę między obecnymi producentami i FIA, która gwarantuje im, że silniki V6 turbo pozostaną w F1 do sezonu 2020, a nie widzę, abyśmy mieli wystarczająco dużą motywację do zmiany tych zapisów wśród wszystkich producentów i do zmian przed sezonem 2021."

Nowe silniki mają być prostsze, tańsze i głośniejsze, ale powrót do starych, poczciwych V8, V10 czy V12 nie jest możliwy.

"Chciałbym mieć tutaj tani, świetnie brzmiący silniki V12 generujący 1000 KM, ale wątpię, aby to się zmaterializowało."

"Uważam, że to co zostanie przedstawione będzie brzmiało sensownie. Nie znam żadnych konkretnych szczegółów. To będzie pierwszy poważny ruch ze strony Liberty, kładący podstawy pod przyszłość."

"Zaprezentowany układ będzie również stanowił kluczową część tego co określi jak przez kolejne 10 lat będzie wyglądała F1."

Ostatnie doniesienia sugerowały nawet, że Liberty Media rozważa wdrożenie napędu na wszystkie cztery koła, wprowadzając odzysk energii kinetycznej z przedniej osi bolidów F1, aby tym samym chociaż częściowo odzyskać moc traconą przez pozbycie się kosztownego układu MGU-H, który obecnie odstrasza potencjalnych nowych producentów przed zaangażowaniem się w F1.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

17 KOMENTARZY
avatar
luki2662

28.10.2017 12:48

0

nic się nie zmieni. Merc i Ferrari zablokują wszystko


avatar
marcelo9205

28.10.2017 12:52

0

Ferrari z Mercedesem zainwestowali zbyt duze pieniadze, aby tak latwo sie teraz tego pozbyć. Jak oni sie nie zgodzą to liberty sie ugina pod ich naciskiem.


avatar
bbrbutch

28.10.2017 12:52

0

Miód na moje uszy,tylko ciekawi mnie co by powiedział na miejscu Toto.


avatar
luki2662

28.10.2017 12:54

0

Toto nic nie powie bo wszystko jest już ustawione


avatar
bazi22

28.10.2017 13:13

0

Łatwo mu wygłaszać takie sądy, bo nie jest producentem silników - F1 była, jest i będzie poligonem doświadczalnym dla technologii i producenci chcą rezultaty rozwoju silników wyczynowych przekładać na konstrukcje przeznaczone do masowej produkcji.


avatar
saint77

28.10.2017 13:41

0

Od 2021 w F1 będą silniki w pełni elektryczne, a odgłos będzie imitowany z głośników nad dyfuzorem.


avatar
mirooo

28.10.2017 14:00

0

horner ma problem :D,gdyby silniki reno miały potencjał merca,to by tego wywiadu wogóle nie było ;)


avatar
TomPo

28.10.2017 14:52

0

Silniki MUSZA byc prostsze, tansze, mniej awaryjne i bardziej zblizone technologicznie do drogowych. Wtedy jest szansa na niezaleznych dostawcow co urozmaici rywalizacje. Merc i Ferrari tez to powinni zrozumiec, bo jest to tez w ich interesie paradoksalnie, bo nikt nie chce ogladac F1 gdzie rywalizuja 2 max 4 bolidy, a bez widowni nie ma sponsorow, bez sponsorow nie ma kasy i nie ma F1.


avatar
marcelo9205

28.10.2017 15:36

0

Przez ostatnie sezony to rywalizowały dwa bolidy :D. I raczej watpie zeby ekscytująca byla walka Saubera z Hasem. W niższych seriach sa wyrównane stawki i co ? No nic, oglądających to nie kręci. F1 zawsze taka byla. Z normalna motyrazcja ten sport wiele wspólneg to nie ma.


avatar
sliwa007

28.10.2017 15:52

0

Red Bull nie potrafił zabezpieczyć swoich interesów w sprawie silników więc teraz wyników nie ma. Ale pretensje to mogą mieć tylko do siebie. Teraz pozostaje płacz, ale w tym to akurat Horner jest najlepszy.


avatar
belzebub

28.10.2017 16:01

0

@10 Co nie zmienia faktu, że obecne siliniki nie są najlepszymi konstrukcjami. Można mieć tylko nadzieję, że następne będą lepsze, prostsze i głośniejsze, a co najważniejsze tańsze. Jeśli dojdą inni producenci być może stawka się bardziej wyrówna. @9 Ale użyłeś argumentu... Niższe serie nigdy nie były tak popularne jak F1, ale zauważ że po zmianie na V6 trochę kibiców odeszło.


avatar
przesio

28.10.2017 18:05

0

Horner tak narzeka a renówki poprawiły silnik , przez co podejmują walkę z Mercem i Ferrari na szybkim torze w meksyku .


avatar
hubos21

28.10.2017 19:05

0

No i co, że podejmują walkę, jak ciągle kary za jakieś wymiany, nie tylko w RBR, silnik powinien być prosty, mieć moc z silnika nie ze wspomagaczy elektronicznych i czy odzyskiwania erergii, niech zrobią inną serię i mogą tam nawet na pellet jeździć


avatar
Rudolf50

28.10.2017 21:21

0

Co wy macie z tymi prostymi silnikami, kur to jest F1, a nie wyścigi garażowych konstrukcji. Największą rolę w F1 odgrywały fabryki i tak będzie, to one najwięcej inwestują i wzbudzają największe emocje. Silniki muszą być skomplikowane, bo to wzbudza podziw, że to szczyt możliwośći motoryzacji, że takiego czegoś nie ma w passacie. I nie jest prawdą, że wyrównana stawka wzbudza największe emocje, największe emocje wzbudza rywalizacja dwójek, w naszym przypadku dwóch kierowców i dwóch fabryk. Czy ktoś z historii wpomina przypadki gdzie trzech walczyło wyrównanie ? Emocjonujemy się rywalizacją Barcy z Realem, Małysz rywalizował z Hannawaldem


avatar
rsobczuk

28.10.2017 21:27

0

A mi podoba się obecną technologia. To jak bardzo zaawansowana jest pokazuje jak duża moc można wykręcić z tak małego silnika. Nie podobają mi się tylko limity i gdyby je znieść (limity paliwa i ilości jednostek na sezon) możnaby uzyskać jeszcze więcej i odzyskać znów fajny dźwięk.


avatar
TomPo

31.10.2017 11:05

0

@14 prostsze silniki beda tansze, prostsze silniki sprawia ze pojawia sie niezalezni dostawcy. Prostsze silniki to takie ktore nie maja technologii z pupy typu MGU, z ktorymi sa tylko problemy. To tak jakby wprowadzili technologie odzyskiwania energii z cieploty ciala kierowcy, ktora wiecznie by sie psula i podnosila koszt jednostki o 50%. Pewnie mozna to zrobic ale gdzie tu sens? Co to wnosi do motoryzacji? Co to wnosi do sportu? Oprocz bolidow parkujacych na poboczu? Jesli juz nie V8 czy V12 to przynajmniej wiecej wiekszych sprezarek i uklad hybrydowy bardziej zblizony do tych drogowych. Przede wszystkim F1 musi skonczyc z tym pseudo ECO bełkotem.


avatar
R4F1

31.10.2017 11:30

0

Obecna era V6 turbo jest pełna nonsensów. Brawo za wyciągnięcie takiej mocy z małego silnika, ale koszt jakim się to odbywa jest po prostu monstrualny. Po pierwsze są wartości finansowe, silniki kosztują dużo więcej niż poprzednie V8. Chyba nikt nie wierzy w to, że obecne silniki pracują na 100% wydajności, bo aby zmieścić się w limitach jednostek na sezon trzeba ograniczać ich moc co widać nawet w przypadku Mercedesa. To z kolei przekłada się na koszt jakim jest zmniejszenie jakości widowiska, bo po prostu nie da się jeździć na limicie, a jeśli już to w następnym GP dostaje się kary za ponadregulaminową jednostkę. Innymi słowy mamy silniki, które są drogie i nie da się ich używać w pełni, dodatkowo ilość ich awarii jest po prostu nieakceptowalna. Wiem, że to nierealne, ale chciałbym zobaczyć jaką ilość jednostek zużyłyby zespoły, gdyby zlikwidowano limit przepływu i ilości silników na sezon oraz ile by to kosztowało.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu